. Söndag 7 Augusti .

Igår var jag och min Roger i Helsingör över dagen, Duffy var hos mina svärföräldrar. Det var så himla fint väder och vi hade det hur mysigt som helst. Hann kolla i många affärer, äta god mat och fick ÄNTLIGEN i mig min första mjukglass detta året! Ragge drack massor med öl, som sig bör, medans jag njöt av läsk och juice.

Köpte mig även en fin, lång, långärmad t-tröja som jag ska senare när magen blivit större, behöver börja tänka på det nu, men jag tror inte att det blir så mycket mammatröjor, däremot några par mamma byxor behöver jag definitivt då min mage är stor i vanliga fall med så kommer jag antagligen bli rejält tjock om några månader. Magen har dessutom börjat växa som bara den redan och jag ände de första sparkarna och rörelserna i veckan (tisdags). Kännt både kickar mot blåsan och "fladdringar" när jag legat ner, särskillt när jag ligger på rygg. Jag känner nu tydligt vart bebisen ligger och Ragge har också kännt den nu, inga rörelser men han kände vart den låg någonstans. Underbart att man börjat förstå nu att hon/han verkligen är där inne och att den växer är ju en bekräftelse att det lilla livet lever. Jag längtar tills jag har mitt lilla knippe i famnen. Och nog för att kärleken mellan mig och Ragge var stark innan, men denna samhörigheten och det som man får när man väntar barn är helt obeskrivligt stark och det finns inget i hela världen jag hellre vill än detta. Att jag och Ragge  ska ha ett barn ihop känns så overkligt! Nästan som en saga eller en film, jag kan inte fatta att jag kan ha det så bra.



Din bebis är denna vecka ungefär 11 cm lång och väger omkring 68-94 gram. Såhär dags i graviditeten kan du enkelt se att du är gravid, och om du har kläder som följer kroppen så kan antagligen andra också se att du är gravid. Du kan sannolikt känna din livmoder någon decimeter under naveln.

Om din graviditet inte ännu är daterad så kan din läkare enkelt bestämma fostrets ålder genom att mäta huvudet vid en ultraljudsundersökning.


Den fantastiska utvecklingen fortsätter i en rasande fart och bebisen ser mer och mer ut som en färdig människa för varje dag. Då fostrets hud är så tunn kan du se blodkärlen genom den. Bebisen täcks nu av lanugohår, som dock kommer att försvinna innan förlossningen. Håret på huvudet och ögonbrynen fortsätter att växa. Vissa bebisar föds nästan helt utan hår, medan andra redan har en liten kalufs!

Om du gör en ultraljudsundersökning vid den här tiden så kanske du får se din bebis suga på tummen. Skelettet fortsätter att hårdna genom att binda till sig kalcium. Det är enkelt att förstå varför kalcium är så viktigt i kosten under graviditeten!

Bebisen har en betydande rörlighet och kan böja armarna vid armbågarna och forma handen till en knytnäve.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0