. Måndag 29 Augusti .

Nu har jag varit jättedålig på att uppdatera här på bloggen, jag antar att jag bara blir latare för var dag som går numera. Börjar väl bli en aning bortskämd med. Min make sköter det mesta hemma plus sitt eget företag. Det vill säga han har inte så många lugna stunder. Jag däremot jobbar och kommer hem och lägger mig och sover. Känner att min energi bara försvinner numera, ryggen tar hur mycket energi som helst. Jag har hört att man vid detta laget borde ha energin tillbaka men jag antar att varje graviditet är olika. Kan kanske bero på andra saker med men det lär jag nog märka i så fall.

I fredags fick vi en gratisbox från Babyproffsen med bl.a. blöjhink och lite andra smågrejer. Var rätt häftigt bara att hålla i ett paket blöjor. Jag bara skrattade och kunde inte fatta att jag någonsin skulle ha såna där hemma i mitt hem! Såna småsaker kan få en att le, helt galet ju.

Syster flyttade till Göteborg i torsdags. Känns lite underligt, men jag förstår henne. Göteborg är underbart! Jag och Ragge har pratat lite smått om att åka upp och hälsa på henne i höst, kanske till och med hyra ett mysigt hotellrum en helg och passa på att rå om varandra? Två flugor i en smäll så att säga!

Nu har min mamma rest till Montenegro och ska vara där i 3 veckor. Himla tråkigt tycker jag då ultraljudet är nästa månad och jag hade gärna suttit brevid mamma och tittat på bilden, men nu gör vi som så att jag mejlar den till henne istället och jag tror att det kan vara fint för henne att få ett sånt mejl när man åker iväg så utan familjen. Jag är riktigt avis på henne men samtidigt känner jag för min stackars styvfar som numera är hemma ensam då syrran flyttat till Göteborg. Men alla behöver vara ensamma någon gång och jag kan tänka mig känslan de kommer ha när de träffas igen, lycka, lycka, lycka...

Vi är nu i vecka 18 (17+2) i graviditeten, snart har halva gått och jag längtar bara efter mitt lilla barn mer och mer för varje dag som går!!

Vikten har fördubblats på bara två veckor och nu väger ditt barn c:a 100 gram. Längden från topp till tå är mellan 14-16 cm vilket motsvarar din hand om du spretar med fingarana.

Stora förändringar är på gång! Fostret börjar nu bilda livsviktigt underhudsfett, något som fortgår fram till förlossningen. Underhudsfett är viktigt för att kunna reglera kroppstemperaturen och för ämnesomsättningen. Vid den här tiden består din bebis vikt av ungefär 85 gram vatten och ett halvt gram fett. Efter 40 veckor är motsvarande siffra c:a 2.4 kg fett av den totala födslovikten på 3.7 kg.

Armar och ben är nu nästan fullt rörliga. Ögon och öron har nära nog fått rätt placering och bebisen liknar alltmer en människa.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0